- 624 Views
- SolarisNET
- 4 marca 2021
- Handel
Nie każdy właściciel roweru wie, że wentyl jest nie tylko częścią dętki, ale także systemu bezdętkowego. Jego rola polega na umożliwieniu wtłaczania powietrza do opony, poprzez energiczne ruchy pompką. Jednocześnie jest to zabezpieczenie przed przyspieszonym ujściem tego już wpompowanego. Oczywiście priorytetowe staje się dopasowanie zaworów, ponieważ inaczej po prostu nie da się poprawnie wypełnić dętki. Dodatkowo konkretne modele jednośladów są wyposażone w dany komplet. Sam wentyl można wymienić jedynie w systemie bezdętkowym. Tradycyjne opony do roweru tę część mają wlaminowaną na stałe. Wszystkie rodzaje wentyli rowerowych, z podziałem na kategorie można znaleźć na blogu pieknyrower.pl.
Wentyl Dunlop
Prezentowany model występuje przede wszystkim w starszych rodzajach jednośladów. To dość klasyczny i prosty zaworek, obecny w dętkach rowerów z niższej półki cenowej. Co za tym idzie, nie da się w nim zmierzyć ciśnienia profesjonalnym urządzeniem diagnostycznym. Wybrane rodzaje wentyli rowerowych to także wersje budżetowe. Tak jest właśnie w tym przypadku, a odmiana Dunlop ma też sporą zaletę. Jest raczej łatwo dostępna, a w sklepie można ją poznać po wyraźnym symbolu DV. Średnica rurki mieszczącej zawór w tej wersji wynosi 8 mm. I choć przypomina typy instalowane w oponach samochodowych, to napompowanie kompresorem jest raczej niemożliwe. W autach ta część ma nieco inny profil.
Wentyl Presta
Publikacje na blogu pieknyrower.pl wskazują również na alternatywne opcje zakupu wentyli. Mogą to być modele Presta z oznaczeniem FV lub PV. Ten typ zaworów spotyka się głównie w jednośladach o umiarkowanych albo wyższych cenach. Wentyl jest także dość powszechnie używany w rowerach szosowych i popularnych kolarzówkach. Średnica rurki jest mniejsza niż w wariancie Dunlop, ponieważ wynosi 6 mm. Wszystko ze względu na cienkie felgi, a wraz z nimi także bardzo cienkie opony. Dodatkowo wyróżnikiem Presty jest drobna zakrętka, którą należy każdorazowo usuwać podczas pompowania kół. Delikatne tworzywo sztuczne powoduje, że trzeba niemałego doświadczenia, by jej nie uszkodzić.
Wentyl Schrader
Przedstawione rodzaje wentyli rowerowych to także modele Schrader. Można je zauważyć po symbolach AV lub SV. Są montowane przeważnie w dętkach rowerów trekkingowych albo tych do jazdy po mieście. W przeciwieństwie do wentyla Dunlop, ten ma możliwość napompowania z wykorzystaniem kompresora samochodowego. Nie dość, że średnica rurki z zaworem ma właśnie 8 mm, to budowa części jest zgodna z parametrami dętek w autach. Oznacza to dużą korzyść, w sytuacji braku powietrza w oponach na trasie. Wystarczy udać się do najbliższej stacji benzynowej, która powinna udostępnić sprężarkę automatyczną. Sam Schrader cechuje się długim i stabilnym utrzymywaniem ciśnienia.
- 8 października 2024
Sztuka Analizy Tekstu: Język Polski
- 14 sierpnia 2024
Torby z nadrukiem: Jak personalizacja może wyróżnić Twój styl?
- 3 czerwca 2024
Praktyczny przewodnik po szafkach nocnych
- 15 marca 2024