- 779 Views
- SolarisNET
- 15 lutego 2020
- Handel
Ogólnie rzecz ujmując nieuczciwa konkurencja to działanie sprzeczne z prawem, dobrymi obyczajami zagrażające lub naruszające interesy kogoś innego, przeważnie przedsiębiorcy lub klienta. Nie jest istotna forma działalności gospodarczej, czy prowadzimy ją jako osoba fizyczna czy też jest to osoba prawna, każdy powinien trzymać się zasad uczciwej konkurencji.
Życie jednak pokazuje, że sporo jest podmiotów, których działanie pozostawia wiele do życzenia, nie ma znaczenia branża, czy jest to produkcja przemysłowa, rolnicza, handel, budownictwo czy usługi. Żeby mieć świadomość co kryje się pod pojęciem uczciwej konkurencji, przedstawmy czyny które z założenia uczciwe nie są:
- oznaczenie towarów lub usług, które wprowadza w błąd klienta ( m. in. co do oznaczenia geograficznego pochodzenia, cech, składników),
- oznaczenie przedsiębiorstwa, które wprowadza w błąd, co może np. prowadzić do uznania go za inną firmę poprzez np. nazwę, skrót literowy;
- nie wolno kopiować postaci innego produktu, dopuszczalne jest produkowanie podobnych produktów ze względu na cechy;
- udostępnianie lub rozprowadzanie nieprawdziwych informacji, również wprowadzających w błąd np. na temat innej firmy, które prowadzi do uzyskania korzyści, przykładem takich działań będą przekazywane nieprawdziwe informacje do biura informacji gospodarczej;
- nie wolno przekazywać, wykorzystywać, nabywać od nieuprawnionej osoby i ujawniać informacji dotyczących tajemnicy przedsiębiorstwa do innego przedsiębiorstwa;
- nakłaniać do niewykonania umowy, obowiązków pracowniczych, aby uzyskać korzyści majątkowe dla szkody innego przedsiębiorcy;
- utrudniać dostępu do rynku, na skutek prowadzenia działalności, która utrudni innym firmom tego dostępu (np. poprzez marżę handlową różną dla firm), wyłączona z powyższego jest tzw. wyprzedaż posezonowa;
- przekupienie urzędników lub innych osób pełniących funkcję publiczne w celu uzyskania korzyści;
- nie wolno korzystać, rozpowszechniać, rozprowadzać programów telewizyjnych,
- radiowych bez posiadanej zgody, tzw. kradzież sygnału telewizyjnego;
- działania w zakresie nieuczciwej reklamy, do czego zaliczamy:
- naruszenie dobrych obyczajów lub uchybienia w zakresie godności człowieka,
- wprowadzanie klienta w błąd, z wpływem skutkującym decyzją o zakupie towaru,
- działania wykorzystujące przesądy, łatwowierność dzieci lub informacje budzące lęk,
- ukrytą informację czyli sprawiającą wrażenie neutralnej,
- reklamę ingerującą w prywatność (np. nagabywanie w miejscach publicznych),
- porównawczą;
12. niedopuszczalne jest przyznawanie klientom nieodpłatnej premii, towarów lub usług innych od głównego produktu (bez próbek i innych niewielkiej wartości rzeczy);
13. system sprzedaży lawinowej - składanie nabywcom produktów obietnicy, że w zamian za namówienie innych do zakupów otrzyma korzyści majątkowe, istnieją ściśle określone zasady opisanej sprzedaży;
14. dyskonty nie mogą sprzedawać pod swoją marką towarów powyżej 20% wartości obrotów.
Pamiętać należy, że dopuszczając się czynów z zakresu nieuczciwej konkurencji albo gdy interesy innego przedsiębiorcy zostaną narażone na zagrożenie, to istnieją konsekwencje cywilne, finansowe jak również karne (nawet do 8 lat pozbawienia wolności), co oznacza że jako klienci mamy prawo dochodzić swoich praw również.
- 8 października 2024
Sztuka Analizy Tekstu: Język Polski
- 14 sierpnia 2024
Torby z nadrukiem: Jak personalizacja może wyróżnić Twój styl?
- 3 czerwca 2024